Logopeda

 

 

 

LOGOPEDA

Mowa, jest podstawowym narzędziem nawiązywania kontaktów społecznych - daje możliwość komunikowania się z otoczeniem. Dzięki niej, dziecko zdobywa informacje, wyraża własne sądy, upodobania, uczucia i emocje.
Zaburzenia mowy w bardzo znacznym stopniu wpływają na relacje z rówieśnikami i dorosłymi, na pojawianie się trudności w nauce czytania i pisania, a tym samym na trudność osiągania w przyszłości sukcesów w szkole. 

Zajęcia logopedyczne oraz logorytmiczne
prowadzi logopeda
mgr Monika Zimmer

 Cele terapii logopedycznej:

  • rozszerzanie świadomości logopedycznej wśród rodziców, nauczycieli i dzieci;
  • czuwanie nad prawidłowym rozwojem mowy dziecka poprzez wczesną diagnozę i stymulację funkcji językowych;
  • korygowanie złych nawyków i wad artykulacyjnych;
  • ścisła współpraca z domem rodzinnym dziecka oraz nauczycielami bezpośrednio uczestniczącymi w procesie terapeutycznym;
  • wczesne wykrycie ryzyka zaburzeń mowy, wobec dzieci przejawiających określone dysfunkcje w obrębie narządu żucia, połykania i oddychania oraz podjęcie odpowiednich działań;
  • objęcie systematyczną terapią logopedyczną dzieci wymagających pomocy w zakresie stwierdzonych zaburzeń i wad wymowy;
  • usprawnianie kompetencji językowych dziecka;
  • wyrównywanie szans edukacyjnych dziecka;
  • wzmacnianie wiary we własne możliwości, rozwijanie samoakceptacji i kształtowanie pozytywnej samooceny;
  • prowadzenie działań profilaktycznych wśród dzieci prowadzących do zaszczepienia w nich prawidłowych nawyków artykulacyjnych- logorytmika,

Plan pracy logopedycznej:

  • Przeprowadzenie diagnozy logopedycznej:
    • obserwacja dzieci podczas zajęć i zabaw,
    • konsultacje z nauczycielkami grup,
    • diagnoza indywidualna- prawidłowość wymawiania dźwięków mowy i wyrazów w oparciu o „obrazkowy kwestionariusz badania mowy”,
    • zwracanie uwagi na: rozumienie przez dziecko poleceń słownych, zdolność wypowiadania się, sprawność aparatu artykulacyjnego, uzębienie i zgryz, słuch fonemowy,
  • Terapia logopedyczna:
    • usprawnianie aparatu mowy,
    • wywołanie prawidłowej artykulacji nieprawidłowo realizowanych głosek,
    • utrwalenie prawidłowej wymowy,
    • ćwiczenia słuchowe,
    • zabawy z wykorzystaniem programów multimedialnych,
  • Profilaktyka:
    • współpraca z nauczycielami- zapewnienie pomocy o charakterze terapeutycznym i instruktażowym,
    • pedagogizacja rodziców- konsultacje,
    • prowadzenie ZAJĘĆ LOGORYTMICZNYCH w każdej grupie przedszkolnej,

Ćwiczenia logorytmiczne (rytmizujące) – są to ćwiczenia muzyczno - ruchowe i słowno-ruchowe, a ich składnikiem wiodącym jest rytm. Kształcą one ruchy całego ciała, co ma pośredni wpływ na ruchy narządów mowy oraz wyrabiają poczucie rytmu umożliwiającego prawidłowe stosowanie melodii, akcentu, rytmu,

Jeśli mają państwo jakieś pytania, wątpliwości, zapraszam na konsultacje lub pisemnie na adres mailowy: monika.zimmer@onet.pl