Szachy

Szachy odgrywają istotną rolę w nabywaniu i kształtowaniu wielu umiejętności wykorzystywanych przez człowieka w ciągu całego życia. Rozpoczęcie nauki gry   w szachy już w przedszkolu wpływa wszechstronnie na rozwój dzieci, które ucząc się grać w szachy dostrzegają w nich przede wszystkim rozrywkę, nie zdając sobie sprawy, że bawiąc się drewnianym wojskiem, uczą się i doskonalą swoje umysły.
Nauka gry w szachy w przedszkolu prowadzona jest przez nauczycieli grup w każdym oddziale w oparciu o napisany przez przedszkolny zespół do spraw edukacji i wychowania Program Nauki Gry w Szachy z uwzględnieniem materiałów szkoleniowych Polskiego Związku Szachowego.

Dlaczego warto uczyć gry w szachy dzieci w wieku przedszkolnym?

  • przedszkolaki grając w szachy rozwijają pamięć i wyobraźnię;
  • potrafią myśleć przed działaniem;
  • skupić się na zajęciach;
  • logicznie myśleć;
  • samodzielnie podejmować decyzje;
  • uczą się sportowego współzawodnictwa.                                  

Cele nauki gry w szachy :

  • rozbudzanie zaciekawienia dzieci grą w szachy oraz poznania i wyrażania siebie podczas spotkań szachowych;
  • rozwijanie wyobraźni i inteligencji;
  • rozwijanie logicznego myślenia;
  • rozwijanie zdolności do działania w zespole i osiągania zamierzonego celu;
  • wyrabianie poczucia ładu, porządku i estetyki;
  • kształtowanie percepcji wzrokowej;
  • oddziaływanie na zmysły;
  • poczucie własnej wartości;
  • poznawanie i bogacenie słownika terminów szachowych;
  • umiejętność koordynowania ze sobą ruchów;
  • posługiwanie się symbolami szachowymi w celu pokonania bariery językowej;
  • czerpanie radości i zadowolenia grą w szachy.

Założone osiągnięcia dziecka
Dziecko:

  • zainteresuje się grą w szachy;
  • wzbogaci wiedzę na temat szachów;
  • będzie używało i stosowało terminologię szachową;
  • posługiwało się słownikiem szachisty;
  • pozna zasady i reguły gry w szachy oraz będzie je przestrzegać;
  • opanuje zasady wykonywania ruchów poszczególnych bierek;
  • gra z rywalem na tym samym poziomie zaawansowania;
  • określa i nazywa poszczególne figury szachowe;
  • stara się poprawnie ustawić bierki na szachownicy;
  • poprawnie określa wygląd zewnętrzny danej figury lub pionów;
  • potrafi oznaczyć bierki wielkimi literami w zapisie i nazwie;
  • zna wartość punktową wszystkich pionów i bierek;
  • potrafi powiedzieć z ilu części składa się gra w szachy oraz, w której części on sam się

znajduje, gdy gra;

  • stosuje zapis partii szachowych w celu omówienia poszczególnych ruchów – analiza;
  • stara się stosować dodatkowe skróty, aby oznaczyć bicie, roszady, szachowanie, pata itp.;
  • stosuje zasady gry fair play.