Szachy
Szachy odgrywają istotną rolę w nabywaniu i kształtowaniu wielu umiejętności wykorzystywanych przez człowieka w ciągu całego życia. Rozpoczęcie nauki gry w szachy już w przedszkolu wpływa wszechstronnie na rozwój dzieci, które ucząc się grać w szachy dostrzegają w nich przede wszystkim rozrywkę, nie zdając sobie sprawy, że bawiąc się drewnianym wojskiem, uczą się i doskonalą swoje umysły.
Nauka gry w szachy w przedszkolu prowadzona jest przez nauczycieli grup w każdym oddziale w oparciu o napisany przez przedszkolny zespół do spraw edukacji i wychowania Program Nauki Gry w Szachy z uwzględnieniem materiałów szkoleniowych Polskiego Związku Szachowego.
Dlaczego warto uczyć gry w szachy dzieci w wieku przedszkolnym?
- przedszkolaki grając w szachy rozwijają pamięć i wyobraźnię;
- potrafią myśleć przed działaniem;
- skupić się na zajęciach;
- logicznie myśleć;
- samodzielnie podejmować decyzje;
- uczą się sportowego współzawodnictwa.
Cele nauki gry w szachy :
- rozbudzanie zaciekawienia dzieci grą w szachy oraz poznania i wyrażania siebie podczas spotkań szachowych;
- rozwijanie wyobraźni i inteligencji;
- rozwijanie logicznego myślenia;
- rozwijanie zdolności do działania w zespole i osiągania zamierzonego celu;
- wyrabianie poczucia ładu, porządku i estetyki;
- kształtowanie percepcji wzrokowej;
- oddziaływanie na zmysły;
- poczucie własnej wartości;
- poznawanie i bogacenie słownika terminów szachowych;
- umiejętność koordynowania ze sobą ruchów;
- posługiwanie się symbolami szachowymi w celu pokonania bariery językowej;
- czerpanie radości i zadowolenia grą w szachy.
Założone osiągnięcia dziecka
Dziecko:
- zainteresuje się grą w szachy;
- wzbogaci wiedzę na temat szachów;
- będzie używało i stosowało terminologię szachową;
- posługiwało się słownikiem szachisty;
- pozna zasady i reguły gry w szachy oraz będzie je przestrzegać;
- opanuje zasady wykonywania ruchów poszczególnych bierek;
- gra z rywalem na tym samym poziomie zaawansowania;
- określa i nazywa poszczególne figury szachowe;
- stara się poprawnie ustawić bierki na szachownicy;
- poprawnie określa wygląd zewnętrzny danej figury lub pionów;
- potrafi oznaczyć bierki wielkimi literami w zapisie i nazwie;
- zna wartość punktową wszystkich pionów i bierek;
- potrafi powiedzieć z ilu części składa się gra w szachy oraz, w której części on sam się
znajduje, gdy gra;
- stosuje zapis partii szachowych w celu omówienia poszczególnych ruchów – analiza;
- stara się stosować dodatkowe skróty, aby oznaczyć bicie, roszady, szachowanie, pata itp.;
- stosuje zasady gry fair play.
|