KONCEPCJA PRACY

Publiczne Przedszkole Nr 1
w Lwówku Śląskim

 

Misja przedszkola

Naszym największym dobrem jest dobro dziecka, przygotowujemy je do odnoszenia sukcesów i radzenia sobie z trudnościami.
Stwarzamy każdemu dziecku szansę rozwoju  na miarę  jego możliwości.
Pragniemy w każdym dziecku rozbudzać ciekawość świata i ludzi, spostrzegawczość i wrażliwość.
Chcemy wychować dziecko z bogatą wyobraźnią twórczą, zdolne do spontanicznej ekspresji własnych uczuć i myśli, otwarte na pomysły i inspiracje płynące od innych osób  oraz gotowe szukać nowych, lepszych i oryginalnych rozwiązań.

 

Nasze hasło to: „Dziecko jest księgą, którą powinniśmy czytać
              i w której powinniśmy pisać” (Peter Rosegger)

Wizja Przedszkola
* Nasze przedszkole zapewnia wszechstronny, bezpieczny i radosny rozwój wszystkim                                                  swoim wychowankom. Traktujemy każde dziecko indywidualnie i podmiotowo.
* Sprawiamy, że dzieci w naszym przedszkolu rozwijają się w atmosferze ciepła i zrozumienia, mają poczucie własnej wartości, czują się kochane, akceptowane i szczęśliwe oraz wiedzą jak ważne są dla dorosłych. Przygotowujemy je do wyrażania emocji, do przeżywania sukcesów i do radzenia sobie z porażkami.
* Zapewniamy dzieciom warunki do łączenia różnych form ekspresji poprzez wspierania ich działań twórczych. Kierujemy się zasadami wynikającymi z Konwencji Praw Dziecka.
* Pełnimy rolę wspierającą i integrującą działania rodziny. Angażujemy rodziców do działania na rzecz przedszkola.
 

ORGANIZACJA ORAZ ZASOBY RZECZOWE I OSOBOWE PRZEDSZKOLA

Publiczne Przedszkole Nr 1 w Lwówku Śląskim zatrudnia kadrę pedagogiczną mającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne. W celu tworzenia nowych perspektyw rozwoju oraz kreatywnego rozwiązywania pojawiających się problemów Rada Pedagogiczna rozwiązuje problemy dotyczące: wychowania, edukacji, etyki zawodowej, promocji i ewaluacji. Kadra tworzy życzliwą i rzeczową atmosferę współdziałania. Systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania oraz edukacji dzieci. Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie poprzez uruchomienie procedury oceniania i nagradzania.
Pomieszczenia przedszkolne, wyposażenie przedszkola, w tym środki dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów. Nowoczesne meble i kąciki zainteresowań oraz atrakcyjne zabawki zachęcają do swobodnej i twórczej  zabawy. Teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.

ISTOTA PROCESÓW ZACHODZĄCYCH W PRZEDSZKOLU
I ICH EFEKTY

Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w czasie systematycznych obserwacji, prowadzonych w celu zapewnienia najlepszych warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia przez nie gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole bada tę gotowość i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka, a także udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także umożliwia rozwój zainteresowań i talentów dzieci.

Nasze zasady są następujące:

  • Zaspokajamy potrzeby dziecka.
  • Organizujemy jego aktywność.
  • Indywidualizujemy oddziaływania w zależności od potrzeb i możliwości dziecka.
  • Organizujemy środowisko umożliwiające nabywanie kompetencji społecznych przez dziecko.
  • Integrujemy proces wychowania i edukacji.

Przedszkole respektuje zasady zrównoważonego rozwoju w aspektach: przyrodniczym, społecznym, ekonomicznym i kulturowym. Propaguje dbałość o zdrowie oraz zachowania przyjazne przyrodzie. Dzieci wdrażane są do troski o własne zdrowie i aktywności ruchowej oraz poznawczej w naturalnym otoczeniu. Obserwują i badają przyrodę, uczą się ją rozumieć, kochać i szanować, a także korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia i zaspokojenia potrzeb. Przedszkole rozwija kompetencje społeczne dzieci, uczy współdziałania i prowadzi planowy proces wychowawczy oparty na wartościach. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości obejmuje: dobro, piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, szacunek, zdrowie, przyrodę, ojczyznę. Kadra pedagogiczna kształtuje tożsamość narodową i regionalną wychowanków, a także poczucie przynależności do wspólnoty europejskiej. Ponadto placówka rozwija zainteresowania i uzdolnienia dzieci, doskonali kompetencje poznawcze wychowanków. Oferuje zajęcia dodatkowe zgodnie z oczekiwaniami i potrzebami dzieci oraz rodziców. Wykaz zajęć jest ustalany na początku każdego roku po konsultacjach z rodzicami.

KATALOG METOD STOSOWANYCH W PRZEDSZKOLU

Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.
Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego:

    • Metody czynne:
    • metoda samodzielnych doświadczeń,
    • metoda kierowania własną działalnością dziecka,
    • metoda zadań stawianych dziecku,
    • metoda ćwiczeń utrwalających.
    • Metody oglądowe:
    • obserwacja i pokaz,
    • osobisty przykład nauczyciela,
    • udostępnianie sztuki - dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.
    • Metody słowne:
    • rozmowy,
    • opowiadania,
    • zagadki,
    • objaśnienia i instrukcje,
    • sposoby społecznego porozumiewania się,
    • metody żywego słowa.

    Ponadto codzienną praktykę pedagogiczną wzbogacono o nowatorskie toki metodyczne:

    • twórcze metody aktywności ruchowej: C. Orffa, R. Labana,
    • metody „Klanzy”
    • Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
    • metodykę nauczania matematyki wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej, E. Zielińskiej,
    • metody aktywizujące,
    • aktywne słuchanie muzyki
    • techniki twórczego myślenia
    • elementy kinezjologii edukacyjnej E. Dennisona
    • metoda G. Domana

    WSPÓŁDZIAŁANIE ZE ŚRODOWISKIEM I RODZICAMI

    Przedszkole systematycznie współdziała z rodzicami. Wśród form takiego współdziałania są m.in. uroczystości: Święto Pieczonego Ziemniaka, Andrzejki, Biesiada z Babcią i Dziadkiem, Święto Pasowania na Przedszkolaka, Festyn Rodzinny, Pożegnanie Absolwentów, zajęcia otwarte i  warsztatowe, a także udział rodziców w konkursach tematycznych: Ziemniaczany Stwór i Moja Walentynka i prezentacji wierszy polskich poetów. Rodzice mogą obserwować swoje maluchy w działaniu i włączać się w różne aktywności. Ponadto współdecydują w sprawach przedszkola i wyrażają swoją opinię na temat jego pracy. Mają wpływ na koncepcję pracy placówki, ofertę zajęć dodatkowych oraz organizację ważnych wydarzeń przedszkolnych. Placówka zapewnia częste kontakty między przedszkolem a domem. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie, życzliwość i akceptacja rodziców ułatwiają podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz jakości pracy przedszkola. Przedszkole włącza się także w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości. Dzieci biorą czynny udział w różnych akcjach Do stałych tradycji należą działania będące przejawem troski o środowisko naturalne, takie jak akcja „Sprzątanie świata” czy selektywna zbiórka odpadów oraz akcje charytatywne na rzecz chorych dzieci i bezdomnych zwierząt.

    PRZEDSZKOLNY ZESTAW PROGRAMÓW

    Lp.

    Tytuł programu

    Autor

    Wydawnictwo

    Nr dopuszczenia dyrektora

    1.

    „Od przedszkola do pierwszaka”.

    Iwona Broda

    WSiP

    1//14

    2.

    „Lwówek Śląski – moja mała ojczyzna”.

    Renata Twardygrosz

    Program własny przedszkola

    2/14

    TRADYCJE PRZEDSZKOLNE

    Przedszkole ma własne tradycje, co podkreśla jego odrębność i specyfikę.
    Placówka ma swój kalendarz imprez i wydarzeń:

    • Święto Pieczonego Ziemniaka,
    • Dzień Edukacji Narodowej
    • Pasowanie na Przedszkolaka,
    • Andrzejki,
    • Spotkanie z Mikołajem,
    • Wigilia  - przy wspólnym stole,
    • Bal karnawałowy,
    • Biesiada z Babcią i Dziadkiem,
    • Moja Walentynka,
    • Prezentacja wierszy polskich poetów,
    • Marzanna – powitanie wiosny,
    • Światowy Dzień Ziemi,
    • Międzyprzedszkolna Olimpiada Sportowa
    • Festyn  Rodzinny,
    • Pożegnanie absolwentów.

    Przedszkole promuje swoją odrębność poprzez stronę internetową, logo, flagę i ubiór podczas Międzyprzedszkolnej Olimpiady Sportowej.

    SYLWETKA ABSOLWENTA

    Absolwent Publicznego Przedszkola Nr 1:

    • jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,
    • ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze,
    • potrafi współdziałać w zespole,
    • jest zainteresowany nauką i literaturą,
    • jest samodzielny,
    • jest aktywny w podejmowaniu działań,
    • lubi działania twórcze,
    • jest wrażliwy estetycznie,
    • akceptuje zdrowy styl życia,
    • ma bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym,
    • cechuje się gotowością do działania na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego,
    • czuje się Polakiem i Europejczykiem.

    KIERUNKI DZIAŁANIA (PRIORYTETY) NA LATA 2014/2015–2016/2017:

    1. Prowadzenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, poprzez zajęcia specjalistyczne.
    2. Doskonalenie procesów wspomagania i edukacji dzieci, w tym poszerzenie nowatorstwa pedagogicznego w przedszkolu.
    3. Doskonalenie i poszukiwanie nowatorskich metod i form współpracy ze środowiskiem i rodzicami.
    4. Zdobycie przez nauczycieli uprawnień do nauki języka obcego nowożytnego.