Zabawa badawcza, podobnie jak i inne rodzaje zabaw, jest sposobem rozwijania aktywności własnej dziecka, stanowi podstawę jego rozwoju fizycznego i psychicznego. Dziecko, które zabawę badawczą, w trakcie działania myśli, poznaje cechy, właściwości i funkcje przedmiotów, różnorodne zjawiska, a także rozmaite zależności przyczynowo-skutkowe między badanymi przez siebie przedmiotami i zjawiskami. Kierując się naturalną potrzebą ciekawości dąży do poznania świata. Jesteśmy w trakcie realizacji metodą projektu tematu łąka. Przedszkolaki ustaliły co wiedzą na temat łąki, a czego jeszcze nie. Ustaliły hipotezy i sformułowały pytania. Przyszła kolej na prowadzenie własnych obserwacji i zapisywanie wyników w karcie Obserwacja łąki. Zadaniem przedszkolaków było wyszukanie : mniszka lekarskiego( mleczu), motylka, biedronki, dżdżownicy i ślimaka. Niektóre przedszkolaki były tak zaciekawione,, że poświęciły swój czas na dość długiej obserwacji przez lupy. Po powrocie do sali, każdy kolorował kartę obserwacji. Dzieci podczas zajęć edukacyjnych z pomocą literatury, ilustracji, zabaw badawczych miały okazję do rozbudzania wiedzy przyrodniczej, co wpłynęło również na rozwijanie logicznego myślenia. W trakcie realizowanego projektu dzieci nie tylko dowiedziały się wielu interesujących rzeczy na temat roślin i owadów ale również nabyły umiejętności zadawania pytań, rozbudziły dziecięcą dociekliwość, rozwinęły kompetencje językowe, stały się bardziej dociekliwe i otwarte na otaczający świat.