Specyfikę dziecięcego rozumowania w zakresie ustalania stałości płynów można dostrzec w trakcie prostego eksperymentu. Potrzebna jest plastikowa butelka, bez etykiety (np. po wodzie mineralnej). Nauczyciel stawia butelkę przed dzieckiem i mówi :Zakręć ją dokładnie i sprawdź czy woda się nie wylewa, przyjrzyj się wodzie, ile jej jest w butelce. A teraz wolniutko przewracaj butelkę i obserwuj co się dzieje z wodą. Dzieci obserwują zmianę w wyglądzie wody. Trzeba stwarzać dziecku wiele okazji do gromadzenia doświadczeń z wodą (obserwowania skutków wprowadzanych zmian) oraz prowokować do zastanawiania się i formułowania wniosków. Należy pozwolić dziecku na swobodne przelewanie wody. Tego typu sytuacje zadaniowe sprzyjają kształtowaniu wnioskowania o stałej ilości wody przy zmianach sugerujących, że jest jej mniej lub więcej. Takie eksperymenty wspomagają dzieci w rozumieniu sensu pomiaru płynów.