PODSUMOWANIE PROJEKTU EDUKACYJNEGO „WODA”
Termin realizacji 24.04.2018 – 27.04.2018 i 07.05.2018 – 11.05.2018

Woda to skarb, niezbędny do istnienia życia na ziemi. Bez niej  żaden organizm na naszej planecie nie mógłby przetrwać. Oceany, rzeki, jeziora oraz inne zbiorniki wodne są domem dla niezliczonej liczby gatunków roślin i zwierząt. Woda wspomaga życie na wiele sposobów. Używamy jej w rolnictwie, produkcji oraz transporcie, jest także źródłem energii – prądu w naszych domach. Zanieczyszczenia wody mają bardzo negatywny wpływ na źródła wody pitnej, rzeki, jeziora oraz oceany na całym świecie.
W konsekwencji cierpią ludzie oraz wszystkie inne organizmy zamieszkujące naszą planetę. Wszystkie te problemy dzięki zainteresowaniom dzieci zostały podjęte i zgłębione na miarę możliwości dzieci.

Cele projektu:

  • Kształtowanie postaw proekologicznych
  • Konstruowanie wiedzy na temat właściwości i roli wody
  • Kształtowanie umiejętności poszukiwania informacji
  • Doskonalenie umiejętności formułowania pytań
  • Wzbogacanie słownictwa dzieci związanego z tematem projektu
  • Kształtowanie umiejętności pracy w grupach
  • Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych u dzieci
  • Dzielenie się spostrzeżeniami w formie plastycznej, słownej i muzycznej
  • Rozwijanie umiejętności wnioskowania, kształtowanie myślenia przyczynowo – skutkowego.

Pierwszego dnia stworzyliśmy siatkę wiedzy, jaką posiadają dzieci na temat wody oraz siatkę pytań, na które chcieliśmy uzyskać odpowiedź w trakcie trwania projektu.
Utworzyliśmy także kącik  tematyczny „Woda”, który każdego dnia systematycznie bogaciliśmy. Na zajęciach poznaliśmy rymowanki, zagadki, wiersze i opowiadania związane z wodą dzięki którym  mogliśmy poznać cechy wody oraz dowiedzieć się kiedy woda nas zachwyca, a kiedy przeraża. Dzieci uczestniczyły w wielu zabawach muzyczno-rytmicznych, ruchowych, ortofonicznych, oddechowych czy paluszkowych.
Wspólnie ustaliliśmy, że codziennie będziemy  kontynuować picie  wody mineralnej (Mamo, tato wolę wodę), bo jest ona niezbędna do naszego prawidłowego rozwoju!!! 
Zgłębiając  wiedzę na temat naszego miasta, państwa i symboli narodowych zapoznaliśmy się z mapą Polski – określiliśmy miejsca wypełnione wodą (rzeki, a w szczególności Bóbr, Wisłę jeziora, Morze Bałtyckie)  a następnie szukaliśmy ciekawostek w  albumach, encyklopediach związanych z tematem woda. Woda posłużyła nam do zabaw matematycznych – mierzyliśmy, przelewaliśmy, liczyliśmy oraz zabaw badawczych - wodnych eksperymentów („Kolorowa sól”, „Jak zabarwić wodę?”, „Wodospad”, „Co pływa , co tonie?”, „Jak przelać wodę?”, „Co rozpuszcza się w wodzie?”). Dzieci dowiedziały się na czym polega zjawisko obiegu wody w przyrodzie. Przeprowadzały proste doświadczenia i eksperymenty dzięki którym poznały zjawisko parowania i skraplania, zamarzania, topnienia (różne stany skupienia wody), poznały przyczyny zanieczyszczeń wody, sposoby oczyszczania wody – trafnie wyciągając wnioski.
Podczas zabaw z wodą, zdobywaliśmy nowe wiadomości zasięgając opinii ekspertów: intendent p. Natalia – wykorzystanie wody w przedszkolu, konieczność picia wody oraz  właściciel sklepu zoologicznego p. Adam – znaczenie wody w życiu zwierząt. Dzieci poznały środowisko wodne, żyjącą w nim faunę i florę. Uczestniczyły w zajęciach warsztatowych woda w straży pożarnej – gaszenie pożaru.

Zakładając hodowlę roślin poznały znaczenie wody dla jej rozwoju, dla życia roślin , uczyły się dbać o wyhodowane przez siebie rośliny.
Podczas trwania projektu dzieci wykonywały różne prace plastyczne m. in.: „Deszczowy ludzik”, „Mokre w mokrym”, „Akwarium”, „Kropelki”.
W trakcie zajęć kulminacyjnych dzieci mogły wykazać się zdobytą wiedzą, biorąc udział w konkursie „Co wiem o wodzie” (zagadki, quiz), wykonać wodę smakową (woda, miód, pomarańcz, cytryna, mięta) oraz zaprezentować galerię prac o tematyce „woda”.
Bardzo dziękujemy wszystkim Rodzicom, którzy pomogli nam zrealizować  projekt edukacyjny „Woda” 
Mamy nadzieję, że wiedza zdobyta poprzez działanie, obserwowanie i eksperymentowanie na długo zostanie w naszej pamięci.

CO WIEMY O WODZIE:
– woda potrzebna jest wszystkim istotom żywym
– powinniśmy codziennie pić wodę mineralną, ponieważ stanowi ona 75% naszego mózgu,   83% krwi, 22% kości, 76% mięśni
– woda jest: bezbarwna, bez zapachu, bez smaku, przyjmuje kształt naczyń  w których się znajduje
– niektóre substancje rozpuszczają się w wodzie, inne tworzą zawiesinę
– część przedmiotów pływa na powierzchni wody, a część opada na dno.
– woda występuje w trzech stanach skupienia: stałym, ciekłym i gazowym
– woda to: staw, jezioro, morze, ocean, rzeka, strumyk, kałuża
– wodę trzeba oszczędzać i jej nie zanieczyszczać
– woda wędrująca w przyrodzie tworzy  – obieg
– nie bawimy się wodą i jej nie marnujemy, bo w innych krajach bardzo jej brakuje
– w sklepach można kupić wiele gatunków wód mineralnych
– są różne rodzaje wód: nisko-, średnio-, wysokozmineralizowana
– różnią się też składem chemicznym
– woda może być bardzo groźna